האם ניתן לשווק נכס נדל"ני כיצירת אומנות?

האם ניתן למכור בית או דירה כיצירת אומנות אחת ויחידה שאין אחרת כמותה? נסיון לשווק נכס נדל"ני בדרך זו יכול להביא לתוצאה שמחיר הנכס יהיה גבוה במיוחד ויקבע ללא קשר לדרכים אחרות בהן נאמד ערכו.

ישנה נוסחה על פיה לוקחים את השטח המרובע נטו של דירה למשל, מוסיפים את שטח המרפסת כמחצית וכופלים את התוצאה במחיר הממוצע המקובל לשיווק באותו מיקום – לדוגמה במגדל המגורים רוטשילד 1 בתל אביב מתמחרים מ"ר בנוי נטו במחיר שבין 80,000 ש"ח למ"ר ועד ל100,000 ש"ח ומעלה. במגדל מאייר על רוטשילד המחירים נעים סביב 70,000 ש"ח למ"ר נטו. בדירות מגורים בצפון תל אביב התימחור הוא בסביבות 30,000 ש"ח ל40,000 ש"ח למ"ר בנוי.

orly shrem 1orly shrem 2orly shrem 3orly shrem 4orly shrem 5orly shrem 6orly shrem 7orly shrem 9orly shrem 11orly shrem 12

תמונות של וילות ברמת השרון ובמושב בתכנונה של אורלי שרם אדריכלית

כאשר אנו אומדים מחיר של יצירת אומנות איננו קובעים את ערכה על פי מחיר הקנבס אותו קנה הצייר, בתוספת מחיר הצבעים והמיכחולים בהם השתמש וכן מחירה של שעת עבודה של הצייר. לאחרונה נמכרה עבודה של האומן אנדי וורהול משנת 1963 בשם "טריפל אלביס", בה נראה אלביס פרסלי מחזיק בידו אקדח, תמורת 82 מליון דולר. (ההערכה של בית המכירות היתה שהיצירה תימכר לכל היותר במחיר של 60 מליון דולר).

כלומר, העובדה שהיצירה של הצייר המסוים היא אחת ויחידה בעולם כולו פותחת את האפשרות לבקש עבורה כל מחיר שהוא. נישאלת השאלה האם אדריכל בעל שם ומוניטין יכול להקנות לבית שתיכנן ועיצב מחיר כזה? האם וילה בעיצובה של האדריכלית אורלי שרם או וילה בעיצוב של האדריכל פיצו קדם, או אילן פיבקו או בית שתכנן אלכס מייטליס יכולים להעצים את ערכו של הבית? האם קבלן צמרת הבונה ברמת הגימור גבוהה במיחוד עם החומרים הטובים ביותר יכול לתרום להכפלת ערכו של הנכס? האם השימוש במותגים בינלאומיים כמו מטבח של BOFFI  או של BULTHAUP עם מוצרי חשמל של VIKING או של GAGGENAU עם מערכות שמע מיוחדות יכולים להביא לכך שמחיר הוילה יוכפל וישולש או שהנתון המרכזי החשוב ביותר לגבי נכס נדל"ני הוא מיקומו ?

האם מיקום בקו ראשון לים עם נוף פתוח למערב הוא הגורם המרכזי בתימחור נכס כיוקרתי ? דירה במגדלי הטיילת דוד מול הים בתל אביב מוצעת למכירה דירה בגודל של 180 מ"ר טנו עם מרפסת של 12 מ"ר במחיר של 18,950,000 ש"ח. נוף לים מעלה מחיר של דירה ב20% ועד 50% בהשוואה לדירה באותו בניין שהנוף שלה הוא עורפי לים.

ניראה שמגדל מגורים יכול לקבל ערך מוסף אדיר בשל תיכנונו על ידי אדריכל-על כמו מגדלי המגורים YOO  שתוכננו על ידי האדריכל פיליפ סטארק, או מגדל העיר הלבנה שעוצב על ידי ג'ורג'יו ארמני, או מגדל מאייר על רוטשילד שתוכנן על ידי האדריכל ריצ'רד מאייר והוא נושא את שמו.

ככל שמדובר במיבנה ציבור התשובה לשאלה נשוא המאמר שלי היא חיובית: מסירת התיכנון של המוזיאון לאומנות מודרנית בבילבאו לידיו של האדריכל פרנק גרי שמה את המוזיאון על המפה והפכה את העיר בילבאו לאתר תיירות מבוקש ראשון במעלה,יש הטוענים שהמבנה בסגנון הדה קונסרוקטיביזם גונב את ההצגה מיצירות האומנות המוצגות בו.

פירמידת הזכוכית של איי אם פיי במוזיאון הלובר בפאריז הפכה לנושא שיחה שנוי במחלוקת בצרפת ולמודל חיקוי של מוזיאונים אחרים בעולם. הפירמידה נועדה לשמש מיבנה להסדרת הכניסה של אלפי המבקרים במוזיאון הלובר מדי יום  אך הפכה לאטרקציה תיירותית בפני עצמה.

מגדל המיפרש "בורג' חליפה" באבו דאבי ובית המלון בעיצובו של ג'ורג'יו ארמני הוא גורד השחקים בעל מספר הקומות הגדול ביותר בעולם עם 163 קומות. המגדל נראה כמו מפרש של סירה השטה על פני הים והוא ממוקם על אי מלאכותי שניבנה במיוחד לצורך זה. המגדל המאחד בתוכו מלון מגורים מסחר ועסקים מהווה הפגנת כוח ועוצמה של איחוד האמירויות.

country-house-1country-house-2country-house-3 country-house-4country-house-5 country-house-6 country-house-7 country-house-8 country-house-9 country-house-10 country-house-11 country-house-12

מגדל האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק תוכנן על ידי האדריכל וויליאם פרדריק לאמב בסגנון של ארט דקו, נבנה בשנת 1931 כבניין הגבוה ביותר בעולם בגבה של 381 מ', בניין שובר שיא במשך 39 שנה. מגדל האמפייר נחשב כסמל התרבות האמריקאית וכאחד משבעת פלאי העולם המודרני. נכסים נדלנ"יים אלו מהווים אייקון ארכיטקטוני ווערכם נאמד בהתאם.

תמונות של אחוזת קיץ בקיסריה בתכנונם של פרנק מייסלר ומרטין הולט אדריכלים