האספן והנדל"ן

אספנות היא דרך לבילוי זמן פנוי, תחביב בו אדם מחפש פריטים שונים בתחום מסוים ואוגר אותם, בדרך כלל האיסוף נעשה ללא השקעה כספית גדולה. אנשים נהגו לאסוף בולים בדרך של הסרתם מדברי דואר שנשלחו אליהם, הפרדתם מהמעטפה בזהירות אין קץ, יבושם וסידורם לפי נושאים או לפי ארצות באלבומים. עיקר ההשקעה היא זמנו ותשומת ליבו של האספן. בדרך זו ילדים אספו מפיות או ברכות לשנה החדשה, פרסים, מחזיקי מפתחות או שטרות ממדינות שונות, צדפים וקונכיות שלוקטו על שפת הים, עטיפות של גומי לעיסה, בלורות / ג'ולות למשחק ואפילו חרצנים של משמשים נאספו בעונה.

5 7

אוספים יקרים יותר היו של פריטי יודיאיקה, כלי כסף, בובות העשויות קריסטל, צעצועים, כלים מקרמיקה, פריטי ריהוט עתיק, תכשיטים, ספרים, פריטי אומנות כמו תמונות או פסלים מתחומים שונים או מתקופות שונות. אוספים אלו מהווים גם השקעה כספית העשויה להביא לאספן רווח עתידי.

אם כך אוסף יכול שיהיה חסר ערך כספי לחלוטין או רב ערך ואף נדיר כאשר האוסף המושלם מעצים את ערך הפריטים והחשיבות של האוסף נמדדת בעיניו של האספן.

כיום יש תחרות רבה על זמנו הפנוי של האדם בכל גיל שהוא, אמצעי המדיה והתיקשורת השתלטו כמעט על חיינו. בין הצפיה במסכי טלויזיה, במסכי טאבלטים וסמארטפונים, בין גלישה באינטרנט ויצירת קשר עם חברים ברשתות החברתיות הרבות – היוזמה להתמסר לאוסף הדורש השקעה של תשומת לב וזמן נעשתה מוגבלת, כמובן שאיננו מקבלים הרבה דברי דואר הנושאים עליהם בולים, עיקר התקשורת בין בני האדם נעשית באמצעות הדואר האלקטרוני ובמסרונים קצרים. ספרים במהדורה כתובה מקבלים אורך חיים קצר והם מועלים לקריאה או לשמיעה באמצעות טאבלטים. חפצים מוחשיים נאגרים בזכרון של המחשב או על גבי לוח או קיר של רשת חברתית, הרגעים נצפים ומפנים באחת את מקומם לטרנדים חדשים. כך למשל ניתן לאסוף תמונות אהובות ולתלות אותן על לוח באתר האינטרנט של PINTEREST ולשתף אחרים בחוויה.

נדמה שהאוספים של היום הם אוספים המצריכים מהאספן השקעת זמן מסוימת בבחירת הפריט וברכישתו כמו אוסף אומנות של תמונות, פסלים או מיצגי וידיאו. אוספים אלו ניתנים להצגה קבועה בפני קהל של אנשים ולא רק על ידי האספן ומשפחתו. לדוגמה אוסף תמונות בבית בו מארחים הרבה, במשרדים, במוזיאונים ובמוסדות ציבור, כיום גם בתי חולים תולים תמונות על הקירות על מנת להנעים את זמנם של המאושפזים. בעבר אוסף של אדם נעשה כתחביב במרחב הפרטי שלו, ואילו כיום האוסף יכול שיוצג לקהל במרחב הציבורי.