'חצר רוזמרין' – קומפלקס מגורים ים תיכוני בהרצליה פיתוח

לפעמים הוויכוח מה עדיף, בית פרטי עם גינה ומדשאה או דירת מגורים קלה לתחזוקה, מוכרע על ידי פיתרון מנצח המשלב דירה עם הפרטיות של בית בקומפלקס מגורים. זה היה הרעיון שהגה האדריכל רמי כרמי לגבי מגרש גדול בהרצליה פיתוח בפינת הרחובות מדינת היהודים ויהושע בן נון.

5 7

המגרש בגודל של 7.5 דונם ממוקם במרחק הליכה נוח לשפת הים, חוף 'אכדיה', איפשר את בנית הקומפלקס המיוחד הנקרא 'בית רוזמרין' או 'חצר רוזמרין'. בחירת השם היא אגב אקראית, זה היה שמה של החברה במשרד עורכי הדין שטיפל ברכישת המגרש ובהשגת היתרי הבניה עבורו. לימים התברר שהשם אכן מתאים לאיזור של Marine היינו ימאות, ובכניסה לפרויקט נטעו שיחי רוזמרין יפים.

רמי כרמי זכרונו לברכה היה אדריכל זוכה פרס ישראל שקיבל מחמאות רבות על עבודותיו כגון תיכנון בית המשפט העליון בירושליים (ביחד עם אחותו עדה מלמד), אך קיבל גם ביקורות נוקבות על עבודות אחרות שלו. כרמי הוא גאון בתכנון של קונספט, ב'גדול', בחלוקה של שטח לאיזורים. כך הגה את רעיון החצר הים תיכונית שיש בה דירות משני צידיה של חצר מרכזית עם בריכת שחיה ועם מדשאה. הוא ראה את החיים של המשפחות הערביות, החמולות, שמתכנסות סביב חצר אחת משותפת לשלושה דורות של אותה משפחה, ונהנות מיתרונות של שיתוף מסוים בחצר ומפרטיות של כל משפחה בבית שלה. בחצר המסורתית העתיקה המשפחות היו מקבלות את אספקת המים מאותה הבאר למשל. יש לנו תמונות של נשות משפחה התולות את הכביסה ביחד, אופות באותו הטאבון וכדומה, כאשר השיתוף מעניק לכולם הרגשה של ביטחון ושל שייכות, וגם חברה כמובן.

התכנון של 'בית רוזמרין' הוא ל16 יחידות מגורים, מחציתן הן דירות גן הבנויות על הקרקע ומחציתן דירות גג הבנויות מעליהן, 8 יחידות בצד המערבי של המגרש ו8 יחידות בצד המזרחי של המגרש. בשני הצדדים האחרים ניבנו ארכדות – מסדרונות ארוכים – המחברים את יחידות המגורים למבנה מרובע, סימטרי, המאפשר מעבר מקורה ומוגן מצד אחד של הקומפלקס לצדו האחר. הארכדות ניבנו עם קשתות, אלמנט שחוזר על עצמו בתכנון החלונות של המבנה ומעצים את המראה הקסום בדומה לחצר במרוקו. בתוך החצר המרכזית יש מדשאה גדולה עם עצי פרי הדר ארץ ישראלים וכן שוליים של ערוגות לשתילת פרחי העונה. כמו כן בחצר יש בריכת שחיה העומדת לרשות 16 המשפחות הגרות במתחם. גודל כל יחידה ויחידה הוא כ250 מ"ר ומעלה. שטחים ציבוריים נוספים הם מיפלס החניון וכן שטחי הגגות עליהם מונחים מנועי מיזוג האוויר.

בנוסף לדירות המגורים ניבנתה דירה קטנה העומדת לרשותו של אב הבית המתחזק את 'בית רוזמרין' ומטפל בכל מה שנוגע לשטחים הציבוריים של המקום.

הדירות עצמן הן דירות פרטיות לחלוטין הרשומות במרשם מקרקעי ישראל בבעלות פרטית לכל דבר ועניין. היתרון הוא: דירה גדולה, דירת גן או דירת גג, שיש לה גישה ישירה לגינה, למדשאה ולבריכת שחיה גדולה ללא הצורך בהשקעה של זמן ותשומת לב בתחזוקת שטחים אלה. המתחם עצמו מוקף בארכדה שיש לה שער כניסה אחד כך שהמגורים הם בטוחים ומוגנים מפני עוברי אורח או אורחים בלתי קרואים. בין 'רוזמרין' לבין רחוב מדינת היהודים תוכנן גן עם קשתות ועליהן שיחי בוגנווילה עם פרחים צבעים עזים. החצר מבודדת אם כך מרעשי הרחוב והכביש ומהווה מתחם יפהפה ויוקרתי.

תיכנון הדירות נעשה על ידי רמי כרמי מתוך הנחה שדירה היא מקום מסתורי, שצריך להיחשף או להתגלות למבקר באופן הדרגתי, כאשר יש אלמנט של הפתעה במהלך הביקור. היינו, כרמי לא היה חסיד של תוכנית דירה בחלל אחד פתוח המתגלה למבקר כבר במבט ראשון. בדירות הגג בצד המזרחי שינה כרמי את התיכנון ויצר סלונים עם חלל תיקרה גבוה במיוחד, עם חלון זכוכית בקצה החלל – בהחלט אלמנט מפתיע בדירה. חומרי הגמר שנבחרו לבניית הארכדות והדירות הם חומרי גמר טבעיים כמו שיש טרוורטין, עמודי תמיכה עגולים עשויים טרוורטין וקשתות עשויות אבן. הדשא הירוק והצבעים של פרחי העונה מהווים ניגוד לשיש הבהיר.

הדירות הגדולות מושכות את תשומת ליבם של קונים תושבי חוץ שמעוניינים לגור בישראל חלק מתקופות השנה, הם נהנים מהעובדה שמתחם 'רוזמרין' בטוח מאוד ותחזוקתו היא באחריות של אב הבית. ישראלים שמבינים או שחוו את היקף העבודה הכרוכה בתחזוקה של בית פרטי עם בריכת שחיה ועם גינה – מהווים גם הם רוכשים פוטנציאליים ליחידה ב'בית רוזמרין'.